Spis treści
Wygodna brama garażowa
Do wyboru mamy kilka rodzajów bram garażowych (rolowane, uchylne, rozwierne), a to na jaką się zdecydujemy zależy m.in. naszych upodobań, zasobów finansowych, a także - od ilości miejsca na podjeździe. Wybierając bramę garażową warto wziąć pod uwagę także jej wzornictwo i kolorystę oraz parametry związane z izolacyjnością i bezpieczeństwem.
Jednak nawet najlepsza, najcieplejsza i najpiękniejsza brama nie będzie dobrze działać, jeśli nie będzie prawidłowo zamontowana. Chociaż prawdopodobnie nie będziemy robić tego samodzielnie, warto poznać podstawowe zasady montażu bramy garażowej.
Zaczynamy od pomiarów
Pierwszy rok do montażu bramy garażowej to dokładny pomiar ościeża (otworu), w którym ma być zamontowana brama. Trzeba uwzględnić wszystkie następujące parametry: szerokość i wysokość otworu wjazdowego, wysokość nadproża, przestrzeń boczną i głębokość garażu z wolnym miejscem pod sufitem (to będzie ważne przy montażu bramy uchylnej lub segmentowej). Pomiaru dokonuje fachowiec z firmy odpowiedzialnej za montaż bramy.
_– _Istotne jest również dokładne sprawdzenie nadproża. Jego wygięcie w tzw. banan uniemożliwi później właściwą pracę bramy. Warto także uwzględnić usytuowanie bramy w zależności od jej koloru i wielkości – dla przykładu montaż szerokiej, ciemnej bramy od strony południowej może prowadzić do sporego ugięcia jej paneli, nawet do 0,8% długości, w wyniku intensywnego nasłonecznienia – mówi Norbert Frąckowiak, Ambasador kampanii edukacyjnej „DOBRY MONTAŻ", Dyrektor Handlowy firmy P.P.H.U. FIX.
Czas na bramę garażową
Montaż bramy garażowej powinien odbywać się, kiedy wszystkie prace wykończeniowe w garażu są już ukończone. Jeśli jednak to jest niemożliwe, trzeba zadbać o to, żeby przynajmniej nadproże i węgarki, do których przymocowana zostanie konstrukcja bramy były otynkowane i pomalowane. Trzeba również zadbać o przygotowanie otworu montażowego: oczyścić go, wyrównać i zagruntować.
Ważne jest również wypoziomowanie posadzki. Ułatwi to montaż bramy, nie będzie też ryzyka, że między dołem bramy i posadzką, powstanie szczelina. Ponadto będzie możliwe dokładne ustawienie napędu pod względem położeń krańcowych bramy, czyli pozycji, które zajmuje ona przy całkowitym otwarciu i zamknięciu.
Jeśli zdecydowaliśmy się na bramę garażową z automatycznym napędem, przed jej montażem do garażu trzeba doprowadzić zasilanie. Musimy także uwzględnić przestrzeń na elementy napędu.
Montaż bramy garażowej[
Ponieważ na rynku dostępnych jest wiele modeli bram różnych producentów, szczegóły montażu mogą się różnić. Dlatego ważne jest, żeby stosować się do załączonej do danej bramy instrukcji. Są jednak i ogólne zasady dobrego montażu bramy.
Na początek, warto sprawdzić, czy dostarczona brama zawiera wszystkie elementy, a je rozmiary zgadzają się z wymiarami ościeża.
Następnie skręca się ościeżnicę i wstawia ją w otwór montażowy. Bardzo ważne jest dokładne ustawienie pionu i poziomu elementów. Ościeżnicę klinuje się w narożnikach, a potem – zaznacza się miejsca wiercenia otworów pod kątowniki montażowe.
Następnie ościeżnicę przykręca się, a szczelinę pomiędzy jej profilami a murem – uszczelnia pianą montażową.
Jeśli brama jest segmentowa, należy przykręcić do sufitu prowadnice podsufitowe (to może być konieczne również w przypadku niektórych bram uchylnych).
Kolejny etap prac montażowych zależy od rodzaju bramy. W bramach uchylnych, po dokręceniu rolek prowadzących do skrzydła, można zamontować je w ościeżnicy. Natomiast w bramach segmentowych trzeba najpierw poskręcać ze sobą poszczególne panele. Łączy się je za pomocą zawiasów, do których dokręcane są rolki prowadzące.
Kiedy skrzydło bramy zostanie już zamontowane do ościeżnicy, czas na sprawdzenie jego działania. Jeżeli skrzydło nie przesuwa się płynnie lub ociera się o ościeżnicę, należy skorygować jego ustawienia. Po wstępnym uruchomieniu bramy należy jeszcze ustawić odpowiedni naciąg sprężyn. Na koniec montuje się wyposażenie: klamki, rygle antywłamaniowe, a także napęd (jeśli brama jest w niego wyposażona).
Zadbaj o bramę garażową
Bramy garażowe najczęściej są wykonane ze stali lub aluminium. Dlatego podczas prac malarskich i murarskich w garażu, trzeba je zabezpieczyć przed kontaktem z agresywnymi substancjami znajdującymi się np. w zaprawie murarskiej czy preparatach lakierniczych. Mogą one przyczynić się do uszkodzenia bramy.
_– _Aby brama pracowała długo i bezproblemowo, musi być również odpowiednio serwisowana. Taki serwis mają w swojej ofercie jedynie profesjonalne firmy zajmujące się sprzedażą i montażem bram garażowych. Dobrze zamontowana i serwisowana konstrukcja zapewni komfort i bezpieczeństwo użytkowania garażu – podsumowuje Norbert Frąckowiak.